Mini vodič: šta treba da znate o kozmetici bez okrutnosti
Testiranje kozmetičkih proizvoda na životinjama vrlo je osetljiva i kontroverzna, a istovremeno nedovoljno osveštena tema među potrošačima kozmetike. Pristalice ideje o napuštanju in vivo testiranja predlažu radikalno odstupanje od još uvek aktuelne prakse korišćenja životinja, posebno manjih glodara, kako bi se proverila toksičnost i razdražljivost određenih sastojaka ili gotovih kozmetičkih proizvoda.
Laboratorijske životinje su najčešće primorane da konzumiraju i udišu potencijalno opasne hemikalije ili lokalno primenjuju ili ubrizgavaju iste sirovine i gotove proizvode. U mnogim slučajevima su ove životinje posebno uzgajane za testiranje, zbog čega zapravo nikada ne doživljavaju život van laboratorijskog kaveza i po pravilu se uvek usmrćuju nakon testiranja.
Iz svega dosad navedenog, jasno je da je ovo neodrživa i etički neprihvatljiva praksa, a s obzirom na to da su danas poznati i vrlo dostupni alternativni metodi ispitivanja proizvoda (poput in vitro ispitivanja), apsurd je time veći. Dodatni argument za prestanak testiranja je spoznaja da rezultati in vivo testova (na primer, u smislu senzibilizacije) nisu uvek potpuno tačni i primenljivi na ljudske osobe. Evropska unija, prepoznajući nedostatke ove prakse, počela je aktivno da radi na okončanju in vivo testiranja i konačno je u martu 2013. izdata zakonska zabrana distribucije testiranih proizvoda u Uniji.
Međutim, da bi kompanija zaista sprovodila politiku bez okrutnosti, neophodno je ispuniti nekoliko kriterijuma, tako da potpuno etična kompanija ne sme da prodaje svoje proizvode u Kini (sa izuzetkom Hong Konga) jer zakonski obavezuje proizvođače da testiraju svoje proizvode pre ulaska na kinesko tržište u skladu sa kineskim propisima. Štaviše, ni gotovi proizvodi ni sirovine od kojih se proizvodi (a isporučuje ih treća strana) ne mogu se testirati na životinjama. To, na žalost, u stvarnosti znači da mnoge kompanije u EU još uvek nisu potpuno etične i bez „živog“ testiranja. Mnogi brendovi koji generalno ne testiraju (tj. ne vrše samostalne in vivo testove gotovih proizvoda) nisu cruelty-free, iako će proizvođač na poleđini proizvoda dvosmisleno naznačiti da „ovaj proizvod nije testiran životinjama". Nažalost, ovde se radi samo o semantici i zadovoljavanju prividne bioetike kompanije sa uglavnom neobaveštenim i neobrazovanim kupcem.
Dakle, kozmetički proizvod koji nije testiran na životinji ni u jednom proizvodnom procesu je cruelty-free proizvod. Naglašavamo da nijedan sastojak koji čini proizvod ne treba testirati na životinjama. Životinje su podvrgnute mučenju, fizičkom i mentalnom bolu tokom testiranja, nemaju slobodu, nemaju kontrolu nad svojim životom, žive u kavezima i na kraju su ubijene.
Kozmetički testovi i više o njima
Stotine hiljada životinja se truju, slepe i ubijaju svake godine kako bi se testirali šamponi, sredstva za čišćenje, kozmetika, lakovi za kosu i drugi proizvodi za ličnu higijenu i oni koji se koriste u domaćinstvima. Ovi testovi nisu obavezni po zakonu i često daju netačne rezultate koji dovode do pogrešnih zaključaka - čak i ako je proizvod oslepeo životinju, možda će Vam biti ponuđeno da ga kupite. Iako je više od 500 kompanija zabranilo ispitivanje na životinjama, neke od korporacija i dalje prisilno ubrizgavaju supstance u stomake životinja i kapaju hemikalije u oči kunića.
Postoji čitav niz različitih eksperimenata. Tzv. The Draize Eye Test - koristi se za proučavanje iritacije oka. Hemikalije kapaju u oči kunića. Kunić ima mnogo slabiji sistem suza od čoveka i zato "ne plače" podnoseći bol, zbog čega ih naučnici smatraju idealnim za takve testove. Kunići takođe ne trepću, što olakšava tečnost hemikalije. Tokom testiranja, promene na oku se dugo prate. Životinjama se ne daju tablete protiv bolova.
Tzv. LD50 je test toksičnosti, najozloglašeniji od svih testova (nedavno je zabranjen u Švedskoj, a u Britaniji još 1996. godine zahvaljujući BUAV op. p.), smrtnost životinja je oko 50 procenata. Test započinje trovanjem određenog broja životinja. Doza otrova se postepeno povećava sve dok 50 posto životinja ne ugine (da bi se utvrdila smrtna doza). Otrov se daje nasilnim hranjenjem, injekcijama ili udisanjem, a životinjama se ne daju lekovi protiv bolova. Ovaj test su sami naučnici već dugo oštro kritikovali i nazvali nenaučnim (!) i takođe je izuzetno bolan.
Skin Irritancy Test - kako mu samo ime govori, testira iritaciju kože, uključuje nanošenje sastojka na obrijane delove tela određenoj grupi životinja, najčešće zamorcima ili kunićima. U toku jedne ili dve nedelje primećuju se promene na koži - crvenilo, infekcija, otok, upala. Rane su užasne i životinjama se ne daju tablete protiv bolova.
Najznačajniji doprinos proizvođača kozmetike svakako bi bila proizvodnja već poznatih sastojaka. Ali kao što je poznato, sve dok postoje oni kojima je profit važniji od tuđe patnje, biće teško rešiti ovaj problem, a industrija lepote ima najružniju moguću stranu...
Po čemu se veganska kozmetika razlikuje od etičke i organske?
Ne brkajte organsku, etičku i vegansku kozmetiku jer se organski proizvodi takođe testiraju na životinjama.
Veganska kozmetika podrazumeva da proizvodi ne samo da nisu testirani na životinjama, već i da ne sadrže komponente životinjskog porekla. Ako u ishrani ne koristite proizvode životinjskog porekla, takvi kozmetički proizvodi su idealni za Vas. Postoje sertifikovani veganski brendovi koji svoje proizvode pakuju u recikliranu ambalažu, koja je ekološki prihvatljivija. I da, kozmetika ovih marki ne sadrži komponente životinjskog porekla, a takođe ne šteti životnoj sredini, pa je ovo još jedan lep bonus za „zelene“.
Istovremeno, etička kozmetika je takođe označena bez okrutnosti, odnosno nije testirana na životinjama, ali može sadržati sastojke životinjskog porekla, poput puževa mucina, lanolina, retinola, matičn mleči, hitina, svilu ili svilene proteine, zmijski otrov, keratin i druge komponente koje se sakupljaju bez nanošenja štete životinjama. Relativno govoreći, sastojci životinjskog porekla koje možete pronaći u kozmetici koja je obeležena bez okrutnosti su proizvodi iz faune.
Kako pronaći kozmetiku bez okrutnosti? Kako saznati da li je kozmetika testirana na životinjama?
Ako iz etičkih ili bilo kojih drugih razloga ne želite da koristite kozmetičke proizvode koji su testirani na životinjama, važno je znati nekoliko faktora. Glavni pokazatelj da je vaša kozmetika okrutna su simboli na ambalaži koje treba da naučite da pravilno čitate.
Obratite pažnju na pakovanje kozmetike. Ako pronađete ikonu zeca, kozmetika se nalazi na „beloj“ listi organizacija za zaštitu životinja. Kako je Savet Evrope zabranio trgovinu kozmetikom testiranom na životinjama, u Evropskoj uniji bi trebalo da se prodaju samo proizvodi bez okrutnosti. Nažalost, to nije uvek slučaj, pa je izuzetno važno tražiti posebne oznake na ambalaži.
Zec je međunarodni simbol veganskih proizvoda, a brendovi imaju pravo da ga postave samo uz dozvolu posebnih kompanija za sertifikaciju. Američka organizacija PETA je najtrajnija i najkategoričnija od njih u Evropskoj uniji, a često možete naći značku britanske organizacije Cruelty Free International (Leaping Bunny).
Ponekad brendovi dizajniraju svoje značke kako bi pokazali da je njihov proizvod veganski, a ne testiran na životinjama. U takvim slučajevima biće teško prosečnom potrošaču da proveri autentičnost te tvrdnje. Pitati prodavce nije najefikasniji način, jer mnogi žele da prodaju svoj proizvod, a u tom slučaju možete samo zatvoriti oči i nadati se tome.
Jedini način je da se obrati pažnja na to koja grupa kompanija uključuje tu podružnicu. Ako je matična kompanija na crnoj lisit PETA-e, sam proizvod je najverovatnije okrutan. Ali postoje izuzeci. Mnogi tržišni monopolisti posebno stvaraju veganske marke, jer je potražnja za kozmetikom koja nije testirana na životinjama znatno porasla u poslednjih pet godina.
Alternativne metode kozmetičkog ispitivanja
Postoji nekoliko načina za testiranje proizvoda bez upotrebe životinja. Ove metode mogu biti naznačene na pakovanju proizvoda ili u napomeni na web lokaciji brenda za svaki određeni proizvod.
Indikator in vitro znači da je kozmetika testirana, grubo rečeno, in vitro na veštački uzgajanim ćelijama.
Testiranje na veštački uzgajanoj koži. Da bi sproveo takav alternativni test, laboratorija će uzeti punkciju kože od zdrave osobe koja je potpisala ovaj sporazum. Zatim se uzgajaju epitelne ćelije tkiva na koje se proizvod primenjuje. Ovaj test Vam omogućava da proverite reakciju svih tipova kože na bilo koji proizvod.
In vivo testovi na dobrovoljcima smatraju se humanom metodom jer će se testirati reakcija živih ljudi na gotove proizvode. Volonteri potpisuju ugovor za učešće u eksperimentu. Važno je napomenuti da se takav test sprovodi uglavnom pre nego što se proizvod stavi na tržište, jer se klinički pokazatelji mogu proveriti samo sa gotovim proizvodom za upotrebu.
Kao što vidite, postoje različiti načini za ispitivanje kozmetike, u kojima nije neophodno koristiti životinje. Kompletna lista kompanija i brendova koji svoje proizvode ne testiraju na životinjama može se naći na web lokaciji PETA-e.
Zemlja porekla i politika ispitivanja kozmetike za životinje
Mnoge države su odavno potpisale zabranu upotrebe životinja za testiranje kozmetike i parfema. Međutim, postoje zemlje u kojima prodaju svoje proizvode u kojima je brend obavezan da sredstva testira posebno na životinjama. Dakle, evo zemalja koje podržavaju politiku kozmetike bez okrutnosti:
Zemlje Evropske unije: Od 2013. godine na snazi je zakon kojim se zabranjuje testiranje kozmetike i parfema na životinjama, kao i uvoz takvih proizvoda u EU. Pakovanja kozmetičkih proizvoda proizvedenih ili prodatih u Evropskoj uniji moraju imati simbol Cruelty Free International. Međutim, postoje brendovi koji prodaju kozmetiku koja nije testirana na životinjama u EU, dok se ona testirana na životinjama proizvodi i izvozi u druge delove sveta.
SAD: Prodaja i proizvodnja kozmetike i parfema koji su testirani na životinjama zabranjena je u Sjedinjenim Državama. U nekim zemljama ovo je strože regulisano, dok se u drugima javlja nepoštovanje. U takvim slučajevima kompanija se kažnjava. U Los Angelesu je ove godine potpuno zabranjena prodaja i proizvodnja proizvoda testiranih neljudskim metodama.
Izrael; Indonezija; Novi Zeland;
Južna Koreja: Petogodišnji akcioni plan, potpisan 2015. godine, ima za cilj potpuno prelazak kompanija na alternativne metode ispitivanja kozmetike. Tako je brendovima zabranjeno testiranje proizvoda na životinjama u zemlji, kao i prodaja proizvoda koji su testirani na životinjama.
Zemlje Carinske unije koje su se pridružile sporazumu od 2012. godine: Tek krajem 2011. godine dozvoljeno im je testiranje kozmetike na alternativni način na teritoriji Carinske unije.
U Kini postoji zakon prema kojem je testiranje kozmetičkih i farmaceutskih proizvoda na životinjama obavezno. Međutim, u Hong Kongu i na Tajvanu, na zahtev proizvođača, možete pribegavati alternativnim metodama ispitivanja kozmetičkih proizvoda, pa uvek obratite pažnju ne samo na zemlju, već i na područje proizvodnje. Na primer, u kontinentalnoj Kini je, opet, na zahtev proizvođača moguće proizvoditi kozmetiku bez testiranja na životinjama, ali je prodaja ove kozmetike u Kini strogo zabranjena. Međutim, ovaj zakon se ne odnosi na internet prodavnice i globalna internet tržišta na kojima mogu slobodno da prodaju vegansku kozmetiku. Ne može svaka veganska kompanija ući na kinesko tržište ako njeni proizvodi isporučeni u zemlju nisu prošli test na životinjama. Vlasti mogu povući sredstva i izvršiti dodatne provere životinja u bilo kom trenutku. Zbog toga je PETA, koja je vrlo osetljiva na takva pitanja, stavila na crnu listu one etičke kompanije koje se prodaju na kineskom tržištu lepote.
Možete da unesete ime bilo koje marke u bazu podataka PETA da biste saznali da li se veganska marka bez okrutnosti i dalje može naći na kineskom tržištu. Ako može, automatski se stavlja na crnu listu.
BUDITE SVESNI POTROŠAČ!
Dug je put za one koji žele da doprinesu društvu u kojem će patnja biti svedena na minimum. Ali promena u raspoloženju potrošača tokom poslednjih dvadeset godina pokazala je dve stvari - ljudi se probude i počinju sami da odlučuju šta će kupiti, a da ne padaju tako lako na reklame.
Drugo, uticaj potrošača može biti jedini istinski uspešan način za postizanje promena. Pritiskom na proizvođače, bojkotom nepoželjnih proizvoda, zapravo provociramo pojavu novog načina proizvodnje kozmetike, onakve kakvu sami želimo - a koja ne uzrokuje patnju. Ako to zatražimo, dobićemo. Kada proizvodi testirani na životinjama počnu mesecima stajati na policama prodavnica, kompanije će preusmeriti svoje poslovanje. Jer, ne zaboravimo, oni su ovde samo zbog novca. A novac dolazi od nas!
La PIEL nikako nije za ispitivanje na životinjama. Ne sprovodimo ispitivanja na životinjama i ne plaćamo drugima da to urade. Ni u Hrvatskoj ni bilo gdje drugdje u svijetu. Nikada nismo i nikada nećemo. Ugovori sa našim kupcima kažu da moraju da proizvode proizvode u skladu sa zakonima Evropske unije koji strogo zabranjuju testiranje na životinjama. Za nas je, naravno, ovo pitanje na dobrovoljnoj osnovi i uvek je bilo tako. Jer znamo da možemo proizvoditi dobre i sigurne proizvode bez mučenja životinja. U kozmetičkoj industriji se godinama koriste alternativni testovi umesto ispitivanja na životinjama.